Budowa obwodnicy Mogilna - I etap
Zadanie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego, budżetu Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz budżetu gminy Mogilno. Konsultacje te mają na celu pozyskanie opinii i uwag na temat planowanej inwestycji oraz jej ewentualnego wpływu na środowisko naturalne.
W czwartek, 4 października br., o godz. 11 rozpoczęły się badania próbnych obciążeń wiaduktu wybudowanego w ciągu obwodnicy Mogilna nad linią kolejową nr 353 Poznań Wschód - Skandawa. Badania, w obecności przedstawicieli firmy Gotowski Sp. z o. o. z Bydgoszczy - wykonawcy wiaduktu, prowadzili pracownicy Instytutu Badań Dróg i Mostów z Warszawy. Badania trwały kilka godzin. Polegały one na pomiarze ugięć konstrukcji pod wpływem obciążenia stojącymi na wiadukcie pojazdami o masie 20 ton każdy. Badania podzielone były na etapy, każdy etap trwał od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. W każdym etapie brała udział inna liczba pojazdów - 2, 4, 6 i 8 szt. Maksymalne obciążenie próbne wiaduktu wyniesie 160 ton.
Wprowadzona w związku z budową obwodnicy z dniem 10 lipca br. zmiana organizacji ruchu na drodze wojewódzkiej nr 254 Brzoza - Wylatowo wynika z przystąpienia przez firmę STRABAG do budowy skrzyżowania drogi 254 z obwodnicą Mogilna. Włączenie obwodnicy do drogi wojewódzkiej zaprojektowane zostało jako skrzyżowanie skanalizowane. Obwodnica będzie posiadała dodatkowy pas ruchu do skrętu w lewo, w kierunku Mogilna (patrząc od ul.Witosa), wydzielony za pomocą wysp kanalizujących. Na wlocie na obwodnicę od strony Bydgoszczy zaprojektowano również dodatkowy pas do skrętu w prawo w kierunku Mogilna. Wyspy kanalizujące zaprojektowano jako wyznaczone za pomocą krawężników i wypełnione brukiem wewnątrz. Szerokość pasów jezdni w obrębie skrzyżowania będzie wynosiła 4,0 m. Wlot podporządkowany od strony Mogilna (w lewo w kierunku Bydgoszczy i w prawo w kierunku ul. Witosa) nie posiada dodatkowych pasów ruchu, kanalizacja wlotu będzie odbywać się za pomocą wyspy typu "mała kropla", która również wyznaczona zostanie za pomocą krawężników i wypełniona brukiem wewnątrz. Szerokość pasa jezdni wlotowej wynosić będzie 3,5 m, natomiast wylotowej 4,0 m.
Obecnie profilowane są skarpy rowów przydrożnych oraz nasypów drogi. Ponadto na 3,4 km wykonywana jest dolna warstwa podbudowy z materiału kamiennego. W najbliższym czasie ułożona zostanie także podbudowa zasadnicza z asfaltu. W obrębie skrzyżowania obwodnicy z drogą wojewódzką nr 254 prowadzone są roboty ziemne. Ponadto na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Niezłomnych przebudowywana jest sieć wodociągowa. Na wiadukcie wykonywana jest zasypka przyczółków oraz wykonywane skrzydła przyczółków z płyt betonowych.
Trasa projektowanej obwodnicy przebiega głównie przez tereny rolne i wytycza nowy ślad drogi, omijając od strony wschodniej tereny zabudowy miasta Mogilno.
Obwodnica będzie miała długość ponad 5 kilometrów, połączy ze sobą drogę wojewódzką nr 254 w miejscowości Twierdziń z ul. Wincentego Witosa na wysokości wjazdu na oczyszczalnię ścieków.
23 września 2011 firma Strabag, główny wykonawca obwodnicy Mogilna, rozpoczęła układanie podbudowy asfaltowej nawierzchni obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową (ul. Niezłomnych) w kierunku RSP Iskra.[/b]
Prace przy budowie obwodnicy nabierają coraz większego tempa. Na podporach wiaduktu ułożono już wszystkie 14 sztuk belek prefabrykowanych typu "T", które stanowią element konstrukcji nośnej obiektu.
Obecnie na belkach wylewana jest jednorodna płyta betonowa z betonu B-40, stanowiąca kolejny element konstrukcji nośnej, na której wykonana zostanie izolacja oraz 2 warstwy nawierzchni. Trwają również prace nad umocnieniem elementów betonowych skarp przy wiadukcie oraz wykonaniem nasypów umożliwiających w przyszłości wjazd na wiadukt.
Na odcinku od ul. Niezłomnych do kierunku RSP ISKRA trwają ostatnie przygotowania do rozpoczęcia układania warstw nawierzchni asfaltowej. Równiarka wyposażona w system GPS nadaje ostateczny profil podbudowie.
Na odcinku od drogi krzyżowej do ul. Witosa trwa mechaniczne zagęszczanie podłoża gruntowego przed przystąpieniem do układania podbudowy z materiału kamiennego.
W ramach budowy obwodnicy trwają, prace przy budowie wiaduktu w miejscowości Wiecanowo nad linią kolejową Poznań Wschód - Skandawa. PKP Energetyka zgodnie z projektem przebudowuje sieć trakcyjną linii kolejowej.
Koszt budowy obwodnicy będzie wynosić 30.725.198,37 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie pochodzić 6.427.315,00 zł, Urząd Wojewódzki Województwa Kujawsko-Pomorskiego dofinansuje do 30% kwoty brutto, natomiast budżet gminy dofinansuje 50% kwoty inwestycji.
Prace zgodnie z umową zostaną zakończone do dnia 30.11.2012.
12 poniemieckich pocisków z czasów II wojny światowej odkryto na trasie przebiegu nowobudowanej obwodnicy Mogilna.
Na niewybuchy natknięto się w Bąbowie, gdzie na początku czerwca odkryto 9 podobnych pocisków artyleryjskich. Wszystkie były bez zapalników, ale nadal posiadały ładunek wybuchowy. W najbliższych dniach na trasie obwodnicy będą kontynuowane prace poszukiwawcze pocisków.
Podczas prac ziemnych na obwodnicy Mogilna w okolicach miejscowości Wiecanowo (km 0+000 – 0+350) odkryto kolejne miejsce, w którym natrafiono na fragmenty naczyń glinianych oraz nieruchome obiekty archeologiczne.
Obszar ten został zakwalifikowany do badań ratowniczych poprzez decyzję i pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Toruniu, Delegatura w Bydgoszczy.
Prace badawcze rozpoczęto w piątek 27 maja 2011, podczas których rozpoznano groby szkieletowe (około 10) z przełomu XVII/XVIII w. Prace nad tymi pochówkami trwają.
Podczas ich eksploracji nie natrafiono na razie na żadne zabytki im towarzyszące.
Wszystkie kości zostaną przekazane antropologowi w celu wykonania niezbędnych analiz.
Fragmenty ceramiki znalezione podczas prac ziemnych pochodzą z różnych okresów i kultur:
kultury pucharów lejkowatych
kultury ceramiki wstęgowej rytej
kultury łużyckiej (IV-V okres epoki brązu)
kultury łużyckie (okres halsztacki)
kultury przeworskiej
kultury wielbarskiej
wczesnego średniowiecza
okresu nowożytnego (XV – XVIII w.)
Wśród zabytkowych materiałów ruchomych są głównie fragmenty naczyń glinianych.
Oprócz tego natrafiono na półprodukty narzędzi krzemiennych oraz ciężarek tkacki.
Ponadto natrafiono na całym obszarze (około 120 arów) pozostałości po obiektach typu:
paleniska (powiązane ze sobą zespoły)
obiekty o charakterze mieszkalnym
jamy gospodarcze
piece do wypału ceramiki
groby szkieletowe
Prace badawcze będą na tym stanowisku trwały około 1, 5 m-ca.
Do końca maja potrwają prace polegające na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi tzw. humusu z wytyczonej trasy przebiegu obwodnicy.
Zakończył się trwający od 14 lutego br. pierwszy etap budowy obwodnicy Mogilna. Na trasie zaprojektowanej obwodnicy nastąpiła wycinka drzew kolidujących z inwestycją.
Koszt wycinki drzew oraz karczowania szacowany jest na 25 708,17zł netto.
Drugi etap budowy, który rozpocznie się 15 marca obejmie humusowanie, rozbiórkę elementów dróg, ogrodzeń i przepustów oraz roboty ziemne.
1 grudnia 2010 firma Strabag Sp. z o. o. rozpoczęła roboty budowlane związane z realizacją kontraktu pod nazwą "Budowa obwodnicy miasta Mogilna". Zgodnie z harmonogramem robót w grudniu bieżącego roku przeprowadzone zostaną prace geodezyjne kolidujących z inwestycją. Koszt prac geodezyjnych wyniesie 15 000 zł netto.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na spotkanie z przedstawicielami Gminy Mogilno oraz firmy projektowej Mott MacDonald Limited Sp. z o.o., które odbędzie się 6 kwietnia w godzinach od 14.00 – 18.00 w budynku Urzędu Miejskiego Mogilnie, s. 22, na którym przedstawione i omówione zostaną rozwiązania projektowe.
Na zlecenie Gminy Mogilno została opracowana koncepcja dotycząca przedmiotowego zadania. Z wykonaną dokumentacją można zapoznać się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Mogilnie, ul. Narutowicza 1, 88-300 Mogilno w dniach 06.04.2009 r. – 27.04.2009 r. w godzinach 8.00 -15.30, pokój nr 205.
Uwagi i opinie dotyczące planowanej inwestycji można także przesyłać elektronicznie na adres e-mail: fundusze@mogilno.pl